Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 23. september 2013

Sesongavslutning

Lørdag 21. september var det klart for sesongens siste freestylekonkurranse. Kjempeflinke arrangører av kombinert Rally- og Kreativ Lydighets stevne var Indre Østfold Hundeklubb.

Dagen startet tiiiidlig, med avreise hjemmefra litt over kl 07.00 - gjeeesp… Takket være iPhonens GPS fant vi fram til stevneplassen i grei tid og jeg fikk både plassert oss, luftet hunder og fått på stillongs før briefing kl 10.00. Det var nemlig utrolig kaldt på morgenen, og jeg er veldig glad for at jeg alltid har med litt for mye klær i bagen :-) Været ble for øvrig nydelig utover dagen, og stillongsen fant veien tilbake til bagen igjen ;-)

Ettersom dette var et kombinert stevne, og jeg for tiden ikke har noen hund klar for konkurranse i freestyle og lenge har hatt lyst til å prøve Rally-Lydighet, hadde jeg meldt på Buster i rallykonkurransen. Det var 26 startende i kl 1 og vi fikk startnummer 21, noe jeg var veldig glad for, for da fikk jeg stått litt på sidelinja og sett først. Jeg hadde jo aldri sett en ordentlig rally-bane før - så følte meg egentlig litt dumdristig…

Banen var ganske lang, med 18 skilt, og inneholdt tre forskjellige varianter av den øvelsen vi har slitt mest med. Dette er "sitt foran, inn på plass på venstre side enten ved å gå rundt eller snu foran, og så enten sitt eller rett i marsj". Jeg gjorde da den brøleren å øve litt ekstra på disse øvelsene på sidelinja, dumme meg! :-( Jeg vet jo veldig godt at Buster går fort lei og da faller ut, så jeg burde holdt meg unna denne treningen i forkant. Resultatet var at da vi kom til den tredje varianten av denne øvelsen på banen var han fullstendig ferdig med denne sittinga - "det får da være måte på! Nå har jeg jo gjort dette såååå mange ganger!" :p

I rally er det tillatt med fem repetisjoner i løpet av en klasse 1 bane, og med dette sitt tullet og mye surr for å få til denne øvelsen ble det for mange repetisjoner og altså disk. Men vi var i godt selskap… rundt halvparten av de startende i klasse 1 endte med disk, noe som visstnok ikke er uvanlig i klasse 1. Uansett var jeg godt fornøyd med både Busters og min prestasjon. Jeg gikk meg ikke bort på banen, jeg husket hvordan øvelsene skulle utføres og Buster hang bra med i svingene. Jeg fikk bekreftet at dette er noe som passer for ham, og jeg tror dette kan bli bra etter hvert. Dette kommer vi til å fortsette med!

Her er noen bilder av oss i løypa :-)
Fotograf :Hanne Bache-Mathiesen Henriksen 


Så er vi i gang :-)



 
 
Ikke noe å si på kontakten her i hvert fall <3
 
Trøstepremie :-)
  
Da jeg var ferdig i rally-løypa var det å forflytte seg over til freestyleringen. Fikk dessverre ikke sett alle ekvipasjene, men koste meg med de jeg fikk sett. Mange flinke ekvipasjer!

Og Bonso vant publikumsprisen som beste rekrutt og måtte på pallen :-) Jeg hadde egentlig tenkt å droppe Summer holiday programmet, men hadde ikke hatt tid til å tenke ut en plan B, så da improviserte vi litt med deler av dette programmet. Fikk testet ut ny start, og det funka greit :-)

Vi kan godt venne oss til denne plassen her ;-)
Fotograf: Cecilie Jonassen Hansen 

Som avslutning på en aktiv dag stilte Buster og jeg i åpen klasse med vårt HTM program. Vi tok det bare som ringtrening uten for store krav, og danset oss gjennom Mothers Word :-)

Man blir god og sliten etter en slik lang hundedag. Man må gi av seg selv og ha fullt fokus hele tiden for å få hundene til å prestere. Mine kan også være ganske så krevende i nærhet av andre hunder og har vanskelig for å slappe av i en sånn setting. Men jeg må si jeg var veldig fornøyd med begge to <3 Bare litt småtull som fort lot seg stoppe, og de har virkelig kommet seg begge to! Det ble også mye løping fram og tilbake for mor for å lufte og bytte hund mellom slagene :-) Det krever planlegging og at man følger med i timen, hvor er vi nå, når skal vi i ringen, hvilken hund må forberedes… Men det er jo slike utfordringene som er så gøy å klare. Deilig at jeg taklet å stille med begge to på et såpass stort arrangement! Synes vi var flinke alle tre :-)

Og det var veldig morsomt å se hvor slitne hundene var da vi kom hjem; av med bånd, og en løp rett i buret og en rett opp trappa for å finne seg en seng. Og borte ble de… :-)

Framover nå skal Buster trene posisjoner og rally-øvelser og Bonso skal fortsette med sin triksetrening og vårt freestyleprogram. Og så skal jeg ha fokus på utholdenhet, fart og kontakt. Så har jeg litt å gjøre denne vinteren også ;-)

Vi gleder oss til ny sesong og nye muligheter!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar