Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 22. januar 2018

Helgekurs med Anna Larsson

I helgen var Bella og jeg på et supert kurs i Kreativ Lydighet. Instruktør var Anna Larsson, som blant annet ble Europamester i Heelwork to Music i 2016 og Svensk mester i 2017. Hun er en allsidig dame med en lang merittliste innenfor flere hundesporter. I tillegg er hun en dyktig instruktør og en meget trivelig dame. Og med en helt topp gjeng med kursdeltagere kunne det ikke bli annet enn en perfekt helg. Avslappet, hyggelig stemning og masse humor 😊

Tema for kurset var programutvikling og konkurransetrening. Vi startet med teori, og gikk blant annet igjennom hva vi må tenke på når vi skal planlegge et program. Hvordan er min hund? Hva kan min hund? Hvilken musikk passer meg og min hund? Så må man finne ut om man vil starte med historien, hva vi ønsker å lage program om, og så finne musikk som passer til historien, eller man kan starte i den andre enden, med en musikk man ønsker å bruke og så utvikle et program som passer til den musikken.

Etter teoribiten skulle alle vise sine program, eller sine ideer til program, som vi etterpå skulle vurdere og gi hverandre tilbakemelding på. Da jeg ikke har funnet noen musikk til nye program, måtte jeg bruke de jeg allerede har laget. Jeg var litt småskeptisk til dette, da vi skal konkurrere om kun to uker, og jeg ønsket derfor ikke å gjøre noen store endringer. På lørdag brukte jeg HTM programmet som utgangspunkt, og på søndag tok jeg for meg freestyleprogrammet. Det viste seg at det ikke var noen grunn til bekymring. Derimot var det helt supert å bruke de ferdige programmene, da vi kunne fokuserte på å gjøre noen små endringer - små ting som vil gjøre store forbedringer. Det vil i hovedsak si at jeg må jobbe mer med meg selv... hvordan jeg beveger meg, huske å løfte blikket, beholde roen, gi kommandoene i tide - først og fremst bli tydeligere på mine signaler til Bella.

Vi jobbet også i grupper begge dagene. Også dette var kjempenyttig - både det å få god hjelp selv, men også det å få være med på å tenke ut muligheter for andre.

Jeg er veldig fornøyd med helgen og alt jeg har fått hjelp til. Jeg er også glad for at jeg noterte mye underveis. For det ble mange notater som nå skal gjennomgås, og så gjøres om til planer for videre trening. Først og fremst må jeg lære meg programmene utenat, og øve på å si kommandoene for meg selv uten hunden til stede. Først når jeg er trygg på program og kommandoer kan jeg formidle dette til Bella på en god måte.

Så får vi se om jeg tør å ha musikken på øret og tørrtrene uten hund på egnede steder, som offentlige parkeringsplasser... Om noen hører om en gal dame på Kongsberg som danser rundt for seg selv, så er det bare meg ...

Engasjert instruktør, og konsentrerte kursdeltagere.
Foto: Mari Nagel-Røkholt

Godt med både dyktig instruktør, og "egen" coach 😊
Takk for hjelpen Fredrik!
Foto: Mari Nagel-Røkholt

OBS... Lurer på hva jeg har gjort galt her 😂
Foto: Mari Nagel-Røkholt

Jeg øver på å løfte haka og blikket 😁
Foto: Anna Larsson






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar