Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 21. august 2017

Hurra! 21. august...

HURRA! I dag er det 21. august og nesten flaggdag i heimen. Endelig er båndtvangen over.

Fra og med 1. april til og med 20. august - altså ut gårsdagen - er det generell båndtvang i hele landet. I denne perioden skal "en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."  Med en turbofrøken som Bella kan det være en utfordring å gi henne den fysiske aktiviteten hun trenger i denne perioden. Planen er å trene henne til å løpe ved siden av sykkel, men vi har ikke kommet helt i mål med dette ennå. Jeg går mye med henne i strikkbelte, tungt både for hunden som drar og mor som prøver å holde igjen, så vi har nok begge sett fram til at hun kan få løpe løs igjen i skog og mark.

Men om båndtvangen er over, er det ikke fritt fram for løse hunder. Man skal uansett ta hensyn og ha full kontroll på hunden. Det er derfor det er så viktig å trene innkalling!

Jeg har to typer innkallinger på Bella. Den ene er litt sånn "løselig" : kom her, kom da, være her. Da skal hun holde seg sånn noenlunde i nærheten. Roper jeg derimot "HER" på en høy, bestemt måte, skal hun snu "på femøringen" og komme direkte inn til meg - uansett hva hun gjør eller hvor hun er når jeg roper. Jeg har forsåvidt en tredje "innkalling" også. Når hun er i nærheten sier jeg "kom så skal vi ta på båndet".

Når man trener "snu på femøringen" innkalling er det viktig at man ikke kaller inn bare når det er nødvendig å sette på båndet. Jeg trener innkalling på hver eneste tur vi er på. Når hun er opptatt med noe annet eller i full fart vekk fra meg, roper jeg "HER". Når hun da kommer inn i full fart, er det stor stas med masse belønning hos meg, før hun får "versågod" og kan løpe avgårde igjen. Jeg har valgt å ikke avslutte friløpinga hennes med HER, jeg bruker heller "sette på båndet". Da vet hun at turen er over, og jeg forventer ikke at hun skal komme i full fart inn til meg - men som regel kommer hun med en gang. Å sette på båndet betyr forøvrig også at da kommer det en godbit etterpå. Kommer det en forstyrrelser og hun kalles inn med HER, settes båndet på midlertidig til vi eller forstyrrelsen har passert, og så tas båndet av igjen og hun får "versågod" for å løpe avgårde igjen. Slik blir innkallinga aldri et signal om at nå er det slutt på moroa.

Ha en strålende høst med masse kos med løse hunder i skog og mark - og masse morsom innkallingstrening :) En hund man kan stole på kan man gi mer frihet - og det synes jeg vår firbente venn fortjener <3

Vær obs på at enkelte kommuner kan ha utvidet båndtvang, sjekk hva som gjelder i din kommune. Dette finner du på lovdata.no. Og sett deg også inn i de generelle reglene for hvor det ikke er lov å ha hunden løs, som for eksempel på skoleområder og kirkegårder. Det er mye ansvar å ha hund og det er viktig å overholde lover og regler.

Link til Hundeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74
Link til Forskrift om hundehold i Kongsberg Kommune:
https://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/2006-09-14-1363?q=forskrifter%20kongsberg%20kommune%20hund

Lykkelig løs og møkkete hund :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar