Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

fredag 27. mai 2016

Kurs med Frida Binette

I pinsehelgen var Bella og jeg på et supert freestylekurs med svenske Frida Binette. Tre hele dager til ende med kos og moro :) Frida er regjerende Svensk Mester i Freestyle og altså en dyktig utøver, men ikke nok med det, hun er også en meget dyktig instruktør.

Kurset var lagt opp slik at vi fikk en halvtime "egentid" med Frida per dag, og i denne tiden kunne vi få hjelp til det vi måtte ønske angående egne program. Innimellom egentiden var det innlæring av en god del nye triks. Frida hadde blant annet plukket med seg triks hun hadde sett på Crufts, og sånt er det jo stas å lære inn :)

En lydhør forsamling :)
Foto: Mari Nagel-Røkholt

Første dagen valgte jeg å få hjelp til å komme i gang med nytt program. Musikk og ide har jeg hatt en stund og noen tanker rundt øvelser hadde jeg. Tanken var at det skulle være et klasse 2 program som senere kunne utvides til klasse 3. Men ettersom Frida mente at jeg vel ikke skulle rote rundt i klasse 2 så lenge - lagde vi et klasse 3 program i stedet...  Ganske sprekt å tenke klasse 3 før man har startet i klasse 2 egentlig... ;) Men fordelen er at jeg har fått masse gode ideer til artige øvelser vi kan kose oss med å øve inn fremover.

Andre og tredje dagen valgte jeg å få Frida til å se litt på klasse 2 programmet vårt, både på papiret og i praksis. Bella og jeg viste fram litt av det vi trener på, og så fikk jeg en del gode tips til noen små endringer som kan gjøre flyten bedre, samt høyne vanskelighetsgraden litt.

Jeg må si jeg ble superimponert over Frida som etter hvert hadde alle programmene våre i hodet, og poppet opp med nye ideer og løsninger for oss alle.
Frida i aksjon :)
Foto: Mari Nagel-Røkholt
Frida bruker en innlæringsmetode jeg liker veldig godt. Mye hjelp i begynnelsen for å få hunden til å forstå hva vi vil den skal gjøre, for eksempel avgrense området ("ramme inn" hunden) og bruk av diverse target. Og så ta vekk hjelpen og godbithånden ganske fort. Passer bra for meg som ikke er utpreget tålmodig... ;) En annen ting som jeg ikke har gjort før, men som høres veldig fornuftig ut er at man belønner for feil også av og til. "Ja, du er veldig dyktig som prøver" :) Kan jo være lurt hvis man har en hund som blir fort frustrert når den ikke får til en øvelse. Får huske på det når jeg trener med Buster, tenker jeg :)

Tusen takk til superinstruktør Frida, arrangør Nina og Hund i Fokus for god "pleie" og avtale med værgudene, samt alle de hyggelige deltagerne som gjorde dette til en utrolig fin helg! Bella og jeg storkoste oss :)

Noen glimt fra helgen:
Hanne og Jacqueline

Ellen og Athina

Annette og Milly




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar