Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

søndag 14. oktober 2012

Trenger et spark bak...

Høsten har gått forferdelig fort og det har vært en del annet fokus enn hundetrening. Rett etter ferien flyttet datteren til Oslo for å studere, så det ble noen Ikea turer og påfølgende monteringer for å få henne på plass. Resultatet ble bra, jenta er fornøyd - og mor synes det er rart og tomt i huset… Så har gemalen fylt 50 og det måtte jo feires med brask og bram, så da ble det harrytur, bordpynthandling og planlegging - og en vellykket fest på lokalet :-) Sist helg var jeg på koselig jentetur til Tallinn og denne uken har jeg vært hjemme med tette bihuler, så det går opp og ned her i livet.. :-)

I dag våknet jeg endelig opp igjen og oppdaget at jeg trenger et skikkelig spark bak!!! Nå er det på tide å få systematisert treningen igjen! Før sommeren klarte jeg å være strukturert, med treningsdagbok og detaljerte planer. Dette har jeg ikke klart å ta med meg inn i høstmørket. Det er ikke det at vi ikke har trent, vi har vært på freestyletreningene på tirsdagene og i tillegg har Bonso og jeg gått på Aktiviseringskurs på mandagene. Men det har ikke blitt noen målrettet trening. Det har liksom blitt litt av alt og ikke noe system.

Etter konkurransen i Nannestad, hvor det ikke gikk så bra med Buster og meg, har jeg falt litt av lasset. Kanskje ble det litt for mye fokus på Buster og konkurranser, og Buster ble lei av å terpe de samme øvelsene. Bonso sitt sommerprogram ble lagt på is da jeg ikke fikk startet i rekrutt som planlagt i høst. I tillegg ble det veldig klart i løpet av sommeren at Bonso trenger hverdagslydighetstrening...

Jeg sliter også litt med utfordringen ved å trene to hunder samtidig. Ute på treninger går det veldig greit; en hund i bilen mens den andre trenes. Men hjemme har jeg ikke greid å få noe skikk på det. Før sommeren løste jeg problemet med å "hive" begge i bilen og kjøre ned på parkeringa til høyskolen (rett over veien). Da ble settinga som på treninga, hvor en var i bilen og en trente og det gikk veldig greit. Men nå nærmer vinteren seg og jeg ser veldig behovet for å få til å trene litt hjemme i varme, tørre omgivelser av og til. I teorien vet jeg hva jeg bør gjøre: Belønne den som ikke trener når stille... Men aldri stille... "JEG vil også!!! NÅÅÅÅ!!!" Jeg må ta meg selv i nakken og fikse dette! I dag skal det øves på å være rolig bak grind, mens "brodern" trener!!! Belønne når rolig, og bytte jevnlig. Jepp, plan A i boks :-)

Plan B for dagen blir å plukke fram treningsdagbøkene og sjekke disse for "uløste saker". Det er i hvert fall klart at Bonso sin treningsdagbok i tillegg til freestyle får to andre hovedpunkter: Gå pent trening og ro trening… :-)

Og mitt hovedfokus framover må bli på trening av minstemann. Hvis jeg skal fortsette å fordele tiden som jeg gjør nå, blir det bare ris til egen bak! Buster skal selvfølgelig også få sitt - men jeg kommer til å fokusere på at det skal bare være for gøy. Variere litt med de forskjellige øvelsene han liker - og flette inn litt nye momenter. Men ikke noe press og fokus på program.

I morgen er siste dag på superkoselig Aktiviseringskurs hos Hund i Fokus. Vi har trent søk, spor, agility, rally lydighet og freestyle. Å teste ut disse forskjellige grenene har bare styrket mitt syn på at det må bli freestyle for Bonso :-) Og så har jeg funnet Buster's nye satsingsområde, nemlig Rally Lydighet! Han fikk prøve seg litt på kurset han også, og han var veldig flink! En dag skal Buster og mor på kurs - bare vi to :-)

Men først skal Bonso på Medborgerkurs. Dette kurset tar for seg blant annet passeringstrening, håndtering, møtesituasjoner og hverdagsmiljø. Tror dette er midt i blinken for min lille tenåringshund :-) Det blir godt å få litt press på seg til å øve de grunnleggende tingene. Kurset avsluttes med test og forhåpentligvis Medborger sertifikat :-)

Freestylemålet framover er å øve inn Bonso's juleprogram, slik at vi eventuelt kan vise det fram i en passende anledning - samt stille i konkurranse i januar med dette!

Sparket jeg trenger, bør jeg nå ha fått - for julemarsipanen ligger i butikkhyllene og noen julegaver er allerede kjøpt inn. Så skal man øve på juleprogram, må det gjøres NÅ!!!

2 kommentarer:

  1. gi meg gjerne tips til hvordan du løser to hunder i trening utfordringen....

    Lykke til med treninga i høst...

    SvarSlett
  2. Takk for det, Eirin :-) Ideelt sett skulle jeg gjerne innført at den som ikke trener blir liggende på teppe, men det er nok et stykke frem... I dag satte jeg et stengsel ("grønt gjerde") i døråpningen inn til stua, og trente med en og en inne i stua mens den andre måtte være i gangen. Belønnet masse for å være rolig i gangen - og det funket ganske bra! :-)

    SvarSlett